زامل دوانیه چیست؟ چگونه آن را دریافت کنیم؟

یکی از مدارک بسیار مهم و کلیدی که در بسیاری از ادارات لهستان شما به آن نیاز دارید، گواهی تایید آدرس محل زندگی و یا به لهستانی ( زامل دوانیه Zameldowanie یا ملدونک Maldunek ) می باشد. از جمله اداراتی که از شما این مدرک را درخواست می کنند: اداره مهاجرت جهت اقدام برای جهت دریافت انواع کارت اقامت، شهروندی لهستان و دعوتنامه، ادارات شهرداری جهت ثبت سند خودرو همچنین جهت اخذ شماره PESEL (پسل چیست؟) اداره راهنمایی و رانندگی جهت دریافت گواهینامه رانندگی و...
در ادامه برای شما خواهیم گغت که این مدرک چیست و چگونه می توانید آن را دریافت کنید.


زامل دوانیه ( Zameldowanie ) که همچنین با نام مالدونک ( Maldunek ) نیز شناخته می شود در واقع گواهی ثبت محل سکونت افراد در کشور لهستان است.  بر اساس قانون تمام افرادی که در کشور لهستان زندگی می کنند از جمله خارجی ها، می بایست آدرس محل زندگی خود در این کشور را به صورت رسمی ثبت نمایند. جهت انجام این کار افراد می بایست به اداره شهرداری ( Urząd miasta ) منطقه سکونت خود مراجعه نمایند. 
شهروندان کشور های عضو اتحادیه اروپا می بایست تا حداکثر ۳۰ روز پس از امضا قرارداد محل سکونت، آدرس خود را ثبت نمایند و این زمان برای سایر افراد از کشور های غیر از کشور های عضو اتحادیه اروپا ۴ روز از زمان ثبت قرارداد محل سکونت می باشد. بر اساس مشاهدات و تجربیات، ادارات مربوطه چندان بر روی تاریخ دقیق ثبت آدرس سختگیری نمی کنند و در بیشتر موارد حتی پس از گذشت محدودیت زمانی مذکور، اقدام به صدور زامل دوانیه می کنند.  
هزینه صدور این مدرک (در تاریخ انتشار این پست)  ۱۷ زلوتی می باشد و در صورت کامل بودن مدارک مورد نیاز شما می توانید این مدرک را ظرف مدت چند دقیقه دریافت کنید. 
Zameldowanie به دو صورت دائم و موقت قابل دریافت است. در صورتی که شما مالک محل سکونت خود نیستید، می بایست برای نوع موقت اقدام نمایید. مدت زمان مردک موقت تا پایان تاریخ مندرج در قرارداد محل سکونت می باشد. 

نکته: پیش از اقدام به اجاره محل سکونت حتما از صاحب خانه خود راجع به این موضوع سوال نمایید چون گاهی اوقات صاحبان خانه ها برای فرار از مالیات حاضر به دادن امکان اخذ زامل دوانیه به مستاجرین نیستند.  لذا بهتر است که در ابتدا این موضوع را با آنها در میان بگذارید که شما به این مدرک نیاز دارید. گاهی اوقات ادارات شهرداری بدون حضور صاحب ملک و تنها با قرارداد اجاره حاضر به دادن این مدرک به شما نیستند. با این مورد نیز مانند بسیاری موارد دیگر در اداره جات لهستان به صورت سلیقه ای و موردی برخورد می شود. 

مدارک مورد نیاز:
۱. پاسپورت
۲. ویزای معتبر یا کارت اقامت موقت یا دائم معتبر.
۳. فرم مخصوص درخواست Zameldowanie . این فرم را از اینجا دریافت کنید. فرم دائم    فرم موقت
۴. قرارداد معتبر اجاره منزل و یا مدارک مربوط به مالکیت محل سکونت. 

تولید محتوا و نگارش از: وبلاگ لهستان


لطفا ما را در تلگرام به دوستان خود معرفی کنید