هرآنچه نیاز است راجع به تبدیل گواهینامه رانندگی خود در لهستان بدانید

یکی از مشکلاتی که بسیاری از ایرانیان در لهستان با آن مواجح می شوند، اخذ گواهینامه رانندگی لهستانی می باشد. در سالهای گذشته بسیاری از هموطنان تنها با ارائه گواهینامه ایرانی خود می توانستند گواهینامه لهستانی را دریافت کنند ولی چندیست که ادارات مربوطه از پذیرش و صدور چنین گواهینامه هایی سر باز میزنند. با مکاتبات و تحقیقات انجام شده از سوی این وبلاگ با ادارات مربوطه به نتایجی رسیدیم که در ادامه این مطلب در اختیار شما عزیزان قرار می دهیم. همچنین اگر تا به حال گواهینامه رانندگی نداشته اید و قصد دارید برای اولین بار در لهستان گواهینامه بگیرید، این مطلب می تواند برای شما نیز مفید باشد. 



تبدیل گواهینامه خارجی به لهستانی

اگر شما گواهینامه رانندگی از کشور دیگری دارید و در لهستان زندگی می کنید می توانید گواهینامه خود را به گواهینامه لهستانی تغییر دهید. اولین شرطی که برای انجام این کار پیش روی شماست این است که شما می بایست حداقل ۱۸۵ روز با داشتن کارت اقامت موقت یا دائم در لهستان زندگی کرده باشید. 
توجه داشته باشید که گواهینامه های رانندگی بین المللی به هیچ وجه قابلیت تبدیل به گواهینامه لهستانی را ندارند. اعتبار این گونه گواهینامه ها در لهستان تنها ۶ ماه است و پس از این مدت فاقد ارزش قانونی می باشند. 

چه کسانی می توانند برای تبدیل گواهینامه اقدام کنند؟

 هر فردی که دارای گواهینامه رانندگی معتبر و ثبت آدرس (زامل دوانیه Zameldowanie ) در اداره شهرداری محل زندگی خود و همچنین دارای ویزا و یا کارت اقامت دائم یا موقت معتبر در لهستان باشد می تواند برای تبدیل گواهینامه خود به گواهینامه لهستانی اقدام نماید. 


توجه داشته باشید که تنها گواهینامه های کشور هایی که امضا کننده کنوانسیون های وین و ژنو هستند قابلیت تبدیل به گواهینامه رانندگی لهستانی را دارند.


آیا برای تبدیل گواهینامه باید امتحان بدهیم؟

برای بسیاری از هموطنان این سوال مطرح می شود که آیا برای تبدیل گواهینامه ایرانی به لهستانی می بایست امتحان بدهیم؟ بسیاری از افراد با توجه به تناقض گفته های ایرانیانی که مدت زمان طولانی تری در لهستان زندگی می کنند و ادارات مربوطه دچار سردرگمی می شوند. شاید شما نیز از دوستان خود شنیده باشید که در لهستان و بدون آزمون گواهینامه رانندگی ایرانی خود را با گواهینامه لهستانی تعویض کرده اند. پس چرا شما نمی توانید؟

بر طبق دستور العملی که ادارات شهرداری دریافت کرده اند از تاریخ اول ماه می سال ۲۰۱۸ تمامی افرادی که قصد تعویض گواهینامه رانندگی خود با شرایط مذکور در بالا را با گواهینامه لهستانی دارند، می بایست آزمون تئوری گواهی نامه رانندگی در لهستان را قبول شوند. لازم به ذکر است که این قانون تنها مختص ایرانیان نمی باشد.  


به کجا مراجعه کنیم؟


  • در شهر های بسیار کوچک که منطقه بندی ندارند شما می بایست به سیتی هال شهر مربوطه مراجعه نمایید. این مراکز به زبان لهستان urząd starostwo powiatowe نامیده می شوند.
  • در شهر های کوچک که تنها دارای یک اداره شهرداری می باشند، متقاضیان می بایست به اداره مربوطه مراجعه نمایند. این ادارات در زبان لهستانی urząd miasta نامیده می شوند.
  • در شهر های بزرگ، متقاضیان می بایست به اداره شهرداری محله سکونت خود مراجعه نمایند. این ادارات به زبان لهستانی urząd miasta نامیده می شوند. برای پیدا کردن شهرداری محله خود کافیست تنها اسم این اداره را در گوگل مپ جستجو کنید. به عنوان مثال از سال ۲۰۰۲ شهر ورشو دارای ۱۸ اداره شهرداری در محله های مختلف می باشد. 
  • اگر شما دیپلمات هستید، می بایست به اداره Urząd Marszałkowskim Wojewódzwa در شهر ورشو مراجعه نمایید.
چه مدارکی نیاز دارم؟

مدارک لازم برای این فرآیند به شرح زیر است:

  1. گواهینامه رانندگی
  2. کپی گواهینامه رانندگی
  3. ترجمه مستقیم گواهینامه از فارسی به لهستانی توسط مترجم رسمی لهستان (Sworn translator)
  4. کارت اقامت دائم یا موقت (در بعضی از ادارات ویزای معتبر غیر توریستی نیز مورد قبول می باشد)
  5. کپی کارت اقامت 
  6. یک قطعه عکس (۳۵ در ۴۵ میلیمتر)
  7. زامل دوانیه 
  8. برگه تایید گواهینامه از سفارت ایران در ورشو  (گواهی اصالت گواهینامه)
  9. فرم درخواست تکمیل شده. فرم مربوطه را از اینجا دانلود و پیرینت کنید. 
  10. گواهی قبولی در امتحان تئوری گواهینامه رانندگی در لهستان.


  • ترجمه صورت گرفته از طریق سفارت ایران در ورشو به دلیل عدم رسمی بودن مترجم به تنهایی مورد قبول نمی باشد و در اکثر ادارات از متقاضیان خواسته می شود تا گواهینامه خود را نزد مترجمین رسمی در لهستان ترجمه نمایند. 

مراحل انجام پروسه:
  1. پس از جمع آوری و تکمیل مدارک مورد نیاز، شما می بایست به اداره ای که آدرس شما در آن ثبت شده است و یا به عبارت دیگر به همان اداره ای که به شما زامل دوانیه داده است مراجعه نمایید. 
  2. پس از ورود به اداره مربوطه محل خود، از دستگاه شماره دهنده شماره مربوط به گواهینامه رانندگی را دریافت کنید. برای این کار در دستگاه می بایست گزینه (L – Prawa jazdy) را انتخاب کنید. 
  3.  پس از رسیدن نوبت شما، با ارائه مدارک کامل به مامور مربوطه اعلام نمایید که قصد دارید تا برای تعویض گواهینامه رانندگی خود به گواهینامه لهستانی اقدام نمایید. 
  4. پس انجام مراحل فوق، شما می بایست دوباره به دستگاه شماره دهده مراجعه نمایید و شماره مربوط به باجه پرداخت را انتخاب کنید. این شماره با عبارت (K – Kasa) در دستگاه نمایش داده می شود. (در برخی ادارات کارمندان می توانند همان شماره شما در مرحله سه را به قسمت پرداخت منتقل کنند و شما نیازی به مراجعه دوباره به دستگاه شماره دهنده ندارید)
  5. پس از پرداخت فیش پرداخت در قسمت صندوق شما می بایست دوباره به بخشی که در ابتدا شماره گرفتید مراجعه نمایید. معمولا برای مراجعه دوباره به این بخش پس از پرداخت نیازی به گرفتن دوباره شماره ندارید.   
توجه داشته باشید که در طی این مراحل اصل گواهینامه ایرانی، از شما گرفته خواهد شد و شما نمی توانید آن را پس بگیرید. معمولا ادارات پس از گذشت سه ماه ( کم و بیش) گواهینامه اصل را به سفارت کشور شما ارسال می کنند. شما می توانید با تماس با سفارت پیگیر بازپس گیری گواهینامه اصلی خود باشید. در برخی ادارات اصل گواهینامه هیچ وقت به شما بازگردانده نخواهد شد. 

هزینه دریافت تعویض گواهینامه  چقدر است؟

هزینه تبدیل گواهینامه خارجی به گواهینامه لهستانی مبلغ ۱۰۰/۵ ( صد زلوتی و پنجاه گروشه ) می باشد که طی مراحل مذکور در بالا می بایست پرداخت نمایید. 
هزینه امتحان تئوری گواهینامه رانندگی در لهستان ۳۰ زلوتی میباشد.  

چگونه خود را برای امتحان تئوری ( آیین نامه ) آماده کنم؟

برای آمادگی و انجام امور مربوط به امتحان آیین نامه راهنمایی و رانندگی، می توانید به موسسات رسمی آموزش رانندگی در شهر خود مراجعه نمایید. با جستجوی کوتاهی در گوگل تعداد بسیار زیادی موسسه آموزش رانندگی را خواهید یافت که خدمات آموزش ( رانندگی و آیین نامه ) و امتحانات  را به زبان های لهستانی و انگلیسی انجام می دهند. 
همچنین می توانید از طریق این اپلیکیشن (مخصوص گوشی های اندروید) خود را برای امتحان آیین نامه به زبان انگلیسی آماده نمایید. 

چه مدت باید منتظر بمانیم؟

حداکثر تا 9 روز کاری پس از دریافت تأیید داده های مربوط به گواهینامه رانندگی خارجی شما از سوی اداره مربوطه و تأیید پرداخت ، گواهینامه رانندگی شما آماده خواهد بود. تأیید داده ها می تواند تا چند هفته طول بکشد.

پس از ارائه درخواست و مدارک خود در اداره مربوطه، شما می توانید با مراجعه به یکی از دو وبسایت زیر روند جریان پرونده خود را پیگیری نمایید و از آماده شدن و زمان دریافت گواهینامه خود آگاه شوید. برای این کار کافیست که نام و نام خانوادگی و شماره پسل خود را در این صفحات وارد نمایید.

kierowca.pwpw.pl

https://info-car.pl/infocar/prawo-jazdy/sprawdz-status.html

اگر با وجود داشتن مدارک مذکور در بالا اداره از تعویض گواهینامه رانندگی خارجی خودداری می کند - می توانید به هیئت تجدید نظر محلی مراجعه نمایید و درخواست تجدید نظر دهید. شما ۱۴ روز کاری پس از دریافت پاسخ رسمی منفی وقت دارید تا درخواست تجدیدنظر را به دفتری که شما را رد کرده است ارسال کنید.

مدت اعتبار گواهینامه:

مدت زمان اعتبار گواهینامه لهستانی که به شما داده می شود برابر با زمان اعتبار گواهینامه اصلی (ایرانی) شما خواهد بود. پس از انقضای گواهینامه لهستانی، شما می توانید با مراجعه به اداره شهرداری محل زندگی خود به راحتی و بدون نیاز دوباره به مدارک مذکور در بالا و تنها با پر کردن فرم ، یک قطعه عکس و پرداخت مبلغ تعویض ، گواهینامه جدید خود را با اعتبار ده ساله دریافت کنید.

تکته طلایی:

هرچند روند انجام این پروسه بسیار ساده می باشد ولی به دلیل عدم تسلط اکثر کارمندان ادارات شهرداری به زبان انگلیسی، این پروسه می تواند برای شما بسیار پیچیده و دشوار شود. همراهی یکی از دوستان لهستانی شما در ادارات می تواند به مقدار بسیار زیادی در تسریع و سهولت انجام این پروسه کمک نماید. 

توجه!

این اطلاعات توسط وبلاگ لهستان تنها برای کمک به رفع مشکلات هموطنان ایرانی و دیگر فارسی زبانان در لهستان گردآوری و به صورت کاملا رایگان در اختیار همگان قرار می گیرد. هرگونه استفاده تجاری از مطالب این وبلاگ به هر نحوی ممنوع می باشد. اشتراک گذاری این مطالب تنها با قرار دادن لینک اصلی از این وبلاگ بلا مانع می باشد.

جهت ارسال تجربیات، نظرات،سوالات، موضوعات پیشنهادی و... لطفا از فیلد کامنت در پایین صفحه استفاده نمایید. ارسال نظرات مستلزم ثبت نام نمی باشد.  

  


پیشنهاد ما به شما استفاده از نسخه کامپیوتری این وبلاگ می باشد


لطفا ما را در تلگرام به دوستان خود معرفی نمایید
با کلیک بر روی بنر بالا به کانال تلگرام ما منتقل شوید
لینک اشتراک تلگرام: https://t.me/lahestanblog