چه کسانی حق دارند کارت شناسایی شما را ببینند

اگر در کشور لهستان زندگی می کنید، تا کنون باید به این موضوع پی برده باشید که برای انجام بسیاری امور اداری و بانکی و حتی خرید برخی اقلام و یا در مواجهه با موقعیت های بخصوصی از جمله تخلفات رانندگی و... اولین چیزی که از شما درخواست می شود این است که کارت شناسایی خود را ارائه دهید. ولی براستی چه کسانی از نظر قانون  لهستان اجازه دارند از شما کارت شناسایی بخواهند و یا آن را نزد خویش نگه دارند. در ادامه این مطلب این موضوع را برای شما توضیح خواهیم داد. 


اول از همه لازم است بدانید که بر طبق بند 6 قانون کارتهای شناسایی شخصی مصوب سال 2010 هیچ کسی حق ندارد کارت و یا مدرک شناسایی شما را به عنوان گرو نزد خود نگه دارد. بر اساس این قانون نگه داشتن مدارک شناسایی افراد به عنوان ضمانت برای بازپرداخت بدهی یا پرداخت جریمه یا بازگرداندن وسیله ای قرضی و هرگونه مورد مشابه ممنوع است و انجام این کار غیر قانونی و قابل پیگرد می باشد. 

با توجه به آمار رو به افزایش سو استفاده مجرمان و به خصوص مجرمان اینترنتی از کارت های شناسایی افراد توجه به موارد مربوط به مراقبت و امنیت اطلاعات کارتهای شناسایی بسیار مهم می باشد و قانون مذکور برای مبارزه با این مشکلات تصویب و به اجرا در آمده است. 
مجرمان میتوانند از اطلاعات مندرج در مدارک شناسایی شما برای مواردی از قبیل دریافت وام از بانک ها به اسم شما و یا خرید خودرو از طریق لیزینگ و مواردی از این قبیل استفاده کنند. این موارد می توانند شما را به صورت جدی با مشکلات مالی و قضایی روبرو کنند.

چه کسانی حق دارند کارت شناسایی شما را برای مشاهده درخواست کنند.

1- پلیس
2- کارکنان امور تجاری ( فقط برای احراز هویت شما )
3- ماموران اداره مالیات 
4- کارکنان اداره  ZUS  
5- ماموران پلیس مرزبانی 
6- ماموران اداره حفاظت دولتی ( وزارت اطلاعات لهستان )
7- ماموران اداره زندان ها 
8- گاردهای حفاظتی افراد و اماکن 
9- فروشندگان نوشیدنی های الکلی
10- ماموران اداره جنگلبانی و محیط زیست
11- ماموران برسی چک کردن پرداخت هزینه پارک خودرو در مکان های ویژه 
12- کارکنان هتل ها

توجه داشته باشید که فقط ماموران پلیس و پلیس مرزبانی اجازه دارند کارت شما را دریافت و برای انجام امور اداری آن را به مکان دیگر انتقال دهند . برای مثال زمانی که پلیس اتومبیل شما متوقف کرده و کارت شناسایی شما را دریافت میکند و آن را برای بررسی و استعلام با خود به ماشین پلیس می برد. 
بجز دو ارگان مذکور هیچ فرد حقیقی یا حقوقی حق ندارد مدارک شناسایی شما را از شما دور کنند از آن عکس یا فوتوکپی بگیرد  اطلاعات مندرج در آن یاداشت و یا آن را به عنوان گرو نگه دارد. 
این قوانین برای تمامی افرادیست که در خاک لهستان حظور دارند و شامل اتباع خارجه و توریست ها نیز می شود. 

توجه داشته باشید که از نظر قانونی ماموران کنترل بلیط وسایل نقلیه عمومی شهری اجازه ندارند مدارک شناسایی شما را دریافت کنند، ولی در صورتی که از شما مدارک شناسایی درخواست کردند در ابتدا از مامور مربوطه درخواست کنید که کارت هویت کاری خود را به شما نشان دهد (این ماموران معمولا این کارت را به گردن می آویزند) و پس از آن، نشان دادن مدرک شناسایی به این افراد بلا مانع است. اگر به اصالت کارت مامور مربوطه شک دارید، شما حق دارید که از او بخواهید با پلیس تماس بگیرد و مدارکتان را با حظور پلیس به این مامور ارائه کنید.  

لطفا تجربیات و نظرات خود را با دیگران در میان بگذارید.