۸ مدل از معروف ترین ماشین های قدیمی ساخت لهستان

این روزها شرکت های اتومبیل سازی بزرگی همچون، Fiat , Opel , Volkswagen و Volvo اکثر محصولات خودشان را در کارحانه هایشان در لهستان تولید می کنند. با این حال صنایع خودرو سازی تنها ۱۱ درصد از میزان تولیدات صنعتی لهستان را به خود اختصاص داده است. شاید این روز ها خیلی از لهستانی های جوان ندانند که در روزگاران گذشته لهستان دارای برند های خاص خود در صنعت اتومبیل سازی بود. امروز که به عکس های این ماشین ها نگاه می کنیم، شاید سخت باور کنیم که در روزگاران نه چندان دور خیلی ها آرزوی خرید یکی از این  خودرو ها را در سر داشتند. 
در این پست قصد داریم تا هشت تا از معروف ترین خودرو های ساخت لهستان را به شما معرفی کنیم. 




وارشاوا (ورشو) WARSZAWA

تاریخ صنعت خودروسازی انبوه لهستان با این ماشین آغاز شده است. این ماشین همچنین با نام POBIEDA نیز شناخته می شود. این خودرو پس از جنگ جهانی دوم در بین سالهای  ۱۹۵۱ تا ۱۹۷۳ توسط شرکت FSO ساخته می شد.


نیسا NYSA

تولید شرکت خودرو سازی نسا. این خودرو برای مقاصد تجاری و حمل و نقل عمومی طراحی و تولید شده بود. تولید این خودرو ۳۵ سال ادامه داشت و تعداد ۳۸۰ هزار دستگاه از این خودرو تولید شد. این خودرو دارای محبوبیت بالایی بین لهستانی ها در آن زمان بود و تنها در سال  ۱۹۷۰ تعداد ۱۸۲۰۰ دستگاه از این خودرو تولید شد. 


سیرنا SYRENA

در مجموع تعداد ۵۲۱ هزار دستگاه از این خودرو از سال ۱۹۵۷ تا ۱۹۷۲ در لهستان ساخته شد. این ماشین دو در از جمله ماشین های لوکس زمان خود بود و بیشتر اعضای حزب حاکم کومونیست لهستان صاحبان این خودرو ها بودند. 



 فیات ۱۲۵ پی لهستانیPOLSKI FIAT 125P

فیات ۱۲۵ پی لهستانی در اواخر دهه شصت از ماشین های پر هوادار آن روز ها بود. این ماشین در کارخانجات خودروسازی FSO طراحی شد و بعد با قراردادی بین این کمپانی و شرکت فیات این خودرو در سال ۱۹۸۳در لهستان تولید شد.  



فیات ۱۲۶ پی POLSKI FIAT 126p

بی شک این خودرو با اختلاف زیاد پر طرفدار ترین خودرو ساخت لهستان در تاریخ صنایع خودروسازی این کشور است. این خودرو نیز با دریافت لایسنس از شرکت خودروسازی ایتالیایی  فیات  توسط شرکت FSM در لهستان تولید شد.  در بین سالهای ۱۹۷۳ تا ۲۰۰۰ تعداد ۴ میلیون و هفتصد هزار دستگاه از این خودرو تولید شد. معروفیت این خودرو به قدری بود که در لهستان دارای نام مستعار  MALUCH شد.  این محصول به خاطر قیمت پایین برای بسیاری از مردم قابل خرید بود. 



تارپان TARPAN

این خودرو بیشتر به منظور جابجایی کالا و به عنوان یه مینی تراک طراحی و ساخته شد. ساخت این خودرو هیچ وقت به تولید انبوه نرسید. این خودرو توسط صنایع خودرو سازی FSR لهستان طراحی و ساخته شد. تعدادی از این خودرو ها در ارتش لهستان مورد استفاده قرار گرفت. 


پولونز POLONEZ

این خودرو بعد از فیات ۱۲۵ پی در رده دومین خودرو پرطرفدار لهستانی قرار دارد. شرکت خودرو سازی FSO در بین سالهای ۱۹۷۸ تا ۲۰۰۲ بیش از یک میلیون دستگاه از این خودرو را تولید و به بازار عرضه کرد. 



سیرنا اسپرت SYRENA SPORT

برای خیلی از لهستانی ها سیرنا اسپرت زیباترین خودرویی است که در تاریخ خودروسازی لهستان تولید شده است. این خودرو توانایی حمل دو سرنشین را دارا بود. این اتومبیل در بین سالهای ۱۹۵۷ تا ۱۹۶۰ به تعداد محدودی تولید شد و به دلیل مخالفت حزب حاکم کومونیست لهستان با تولید این خودرو تولید آن متوقف شد. دلیل مخالفت حاکمان کومونیست با تولید این خودرو مقایرت این خودرو با سبک زندگی و جامعه کومونیستی بود.