شماره PESEL چیست؟ چگونه آن را دریافت کنیم؟

اگر در لهستان زندگی می کنید و یا قصد مهاجرت به این کشور را دارید دیر یا زود به شماره PESEL نیاز پیدا خواهید کرد. قانون مربوط به شماره پسل چندین بار در چند سال گذشته تغییر کرده است و آخرین تغییرات از ابتدای سال 2018 آغاز شده است. خبر خوب این است که روند دریافت شماره پسل برای خارجی ها ساده تر شده است. در ادامه هر آنچه نیاز است در مورد این شماره و روند اخذ آن را بدانید برای شما توضیح خواهیم داد. 


پسل چیست؟ آیا من به آن نیاز دارم؟

شماره PESEL در واقع یک شماره شناسایی برای هر شهروند لهستان است که در لهستان متولد شده است. علاوه بر این، مهاجرانی که معیارهای خاصی را دارا می باشند یا برای آن درخواست می کنند، می توانند شماره PESEL را دریافت کنند. اطلاعات مندرج در سامانه پسل تقریبا همان اطلاعاتی است که در شناسنامه های ایرانی موجود است. 

هر شماره PESEL شامل 11 رقم می باشد. 
شماره پسل: RRMMDDPPPPK
شش رقم اول از سمت چپ در واقغ تاریخ تولد شماست به این صورت که : RR رقم سال تولد شما . MM نشانگر ماه تولد و DD روز تولد شما می باشد. به عنوان مثال اگر تاریخ تولد شما 21.02.1998 باشد شش رقم اول شماره پسل شما می شود: 980221PPPPK 
چهار رقم بعدی که با حرف P نشان داده شده است نشاندهنده جنسیت دارنده شماره پسل می باشد به این صورت که اگر آخرین رقم آن یک عدد فرد باشد (1و3و5و7و9) این شماره متعلق به جنس مذکر و اگر به یک عدد زوج (0و2و4و6و8) ختم شود این شماره متعلق به جنس مونث است. 
رقم آخر که با حرف K نشان داده شده است یک عدد اتفاقی است که توسط الگوریتم سیستم داده های پسل انتخاب می شود تا هر شماره پسل منحصر به فرد باشد. 
آیا افراد مهاجر به شماره پسل نیاز دارند؟
اگر قصد دارید در لهستان کار یا زندگی کنید دیر یا زود به این شماره نیاز پیدا خواهید کرد. هم اینک در بسیاری از موارد روزمره و در مواجهه با شرایط مختلف شما نیازمند شماره پسل هستید. برای مثال: باز کردن حساب بانکی در بیشتر بانکهای لهستان. تاسیس شرکت. گرفتن گواهینامه رانندگی. بستن قرارداد آبنومنت با شرکت های تلفنی. استفاده از خدمات درمانی اجتماعی . استخدام در شرکت ها و...
شماره پسل در کارتهای اقامت را می توانید در سطر آخر کنار محل امضا پیدا کنید. در نمونه بالا شماره پسل 00000000000 می باشد

چطور شماره پسل بگیریم؟
برای دریافت این شماره لازم است شما با در دست داشتن مدارک شناسایی (کارتا پوبیتو و یا پاسپورت با ویزای معتبر) به اداره شهرداری Urząd Miasta محل سکونت خود مراجعه نمایید. توجه داشته باشید که یکی از اصلی ترین موارد مورد نیاز برای دریافت شماره پسل مدارک مربوط به ثبت آدرس محل سکونت یا همان zameldowanie می باشد. 
هزینه درخواست شماره پسل چقدر است؟
کلیه مراحل اخذ شماره پسل برای تمامی افراد رایگان و بدون هزینه می باشد. 
اخذ شماره پسل چقدر زمان می برد؟
معمولا و در شرایط عادی مدت زمان انتظار برای دریافت این شماره کمتر از یک ماه می باشد ولی در صورتی که شما دارای مشکلات حقوقی و یا پیچیدگی در شرایط اقامتتان باشید این زمان ممکن است طولاتی تر باشد.  
فرم درخواست صدور شماره پسل را می توانید از اینجا دانلود و پرینت کنید.