هدیه استالین ، کاخ فرهنگ و علم، همچنان بلندترین سازه لهستان (تصاویر تاریخی)

در مرکز شهر ورشو که باشید بنایی خاص نظر شما را به خود جلب می کند. بنایی که با دیگر سازه های اطرافش تفاوت چشمگیری دارد. در کنار آن که می ایستید و به آن مینگرید متوجه عظمتش می شوید. 
کاخ فرهنگ و علوم Pałac Kultury i Nauki که اختصارا PKiN نام دارد بلند ترین ساختمان کشور لهستان است. این سازه در بین بلند سازه های موجود در کشور های اتحادیه اروپا رده هشتم را دارا می باشد و در بین بلند ترین ساختمان های قاره اروپا قرار دارد. بلندای این سازه به 237 متر می رسد. 
(اطلاعات بیشتر و عکس های تاریخی از مراحل ساخت را در ادامه مطلب بیابید)

ساخت این بنا در سال 1952آغاز و در 1955 به پایان رسید.  این ساختمان محلی برای شرکت های مختلف، نهادهای عمومی و فعالیت های فرهنگی مانند کنسرت، سینما، تئاتر، کتابخانه ها، باشگاه های ورزشی، دانشگاه ها و آکادمی علوم لهستان  بود. 
در واقع نام این کاخ در ابتدا کاخ فرهنگ و علوم ژوزف استالین بود ولی بعدها و در جریان تحولاتی که منجر به استالین زدایی شد نام استالین از انتهای نام این کاخ حذف شد و تمامی عکس های او از نمای بیرونی و تالارهای درون کاخ حذف گردید. 

کاخ فرهنگ و علوم هدیه ای بود از سوی اتحاد جماهیر شوروی برای مردم لهستان که با استفاده از طرح و طراحان شوروی طراحی و ساخته شد. در ساخت این بنا پنج هزار کارگر روسی و چهار هزار کارگر لهستانی شرکت داشتند. برای اسکان کارگران روسی مشغول به کار در این پروژه شهرکی با هزینه دولت لهستان ساخته شده بود که علاوه بر ساختمان ها دارای به استخر سینمای اختصاصی سالن غذاخوری و مراکز تفریح مجهز بود. نام این شهرک  Osiedle "Przyjaźni" محله دوستی بود. در طول دوره ساخت این ساختمان 16 کارگر جان خود را بر اثر تصادفات در حین کار از دست دادند. 

معماری این ساختمان به چندین آسمان خراش مشابه که در اتحاد جماهیر شوروی همان دوران ساخته شده است، به ویژه ساختمان اصلی دانشگاه دولتی مسکو شباهت بسیار دارد. با این حال، معمار اصلی لو رودنف بعد از سفر به لهستان و دیدن معماری های این کشور برخی از جزئیات معماری لهستان را در پروژه گنجاند.
چهار عدد ساعت 6.3  متری بعدها در سال 2000 به نمای بیرونی این ساختمان اظافه شد.

این ساختمان در حال حاضر به عنوان مرکزی برای نمایشگاه های متفاوت و مجتمع اداری و تفریحی استفاده می شود. کاخ شامل سینمایی با هشت سالن نمایش، چهار تئاتر ، دو موزه (موزه تکامل و موزه فناوری)، دفاتر، کتابفروشی ها، استخر شنا، سالن کنفرانس با ظرفیت 3000 هزار نفر و دانشگاه می باشد. تراس این کاخ در طبقه 33 ام در ارتفاع 114 متری نمای پانارومیک بسیار زیبایی از ورشو را برای توریست ها فراهم آورده است. 
رنگ این سازه در شب ها و به مناسبتهای مختلف با بهره گیری از سیستم ای ای دی که در سال 2010 بر روی بنای خارجی آن نصب شد متغیر است. 
در ادامه می توانید تصاویر این کاخ را از مرحله ساخت تا به امروز مشاهده کنید.