ثبت رکورد ۳۷۰ هزار نامه در کمپین عفو بین الملل لهستان

شعبه لهستانی سازمان حقوق بشری عفو بین الملل روز پنجشنبه گزارش داد ، لهستانی ها در بیستمین ماراتن سالانه عفو بین الملل با عنوان "برای حقوق خود بنویسند" ركورد ۳۷۰ هزار نامه را ثبت کرده اند. کمپین امسال با محوریت ده جوان زیر 25 سال از کشورهایی مانند بلاروس ، کانادا ، ایران ، مکزیک ، نیجریه و سودان جنوبی برگزار شد.
یاسمن آریانی از ایران یکی از آنهاست. او جرأت كرد مخالف قانونی باشد كه زنان را ملزم به پوشاندن سر خود می كند. روزنامه Dziennik گزارش داد که او به عنوان یک نوع اعتراض ، در حالی که در ترن مترو حجاب از سر برداشته بود به دیگر مسافران گل اهدا کرد.
ویدئویی که فعالیت وی را نشان می داد در اینترنت محبوبیت پیدا کرد. مقامات ایرانی سپس وی را دستگیر کردند. در این مقاله آمده است که آریانی به 16 سال زندان محکوم شد.

بر اساس گزارشی از دیدبان حقوق بشر، در ژوئن گذشته ، دادگاه تهران آریانی و دو زن دیگر را به جرم "اجتماع و تبانی برای اقدام علیه امنیت ملی" ، "تبلیغ علیه دولت" و "تشویق و فراهم کردن فساد و فحشا" ، به حبس محکوم کرد.
عفو بین الملل می گوید که این نامه ها از ابتدای وجود تاکنون سلاح اصلی آن ها در تلاش برای حقوق بشر بوده اند.
این سازمان افزود: هر سال ماراتن نامه نویسی تفاوت واقعی در زندگی چندین و چند نفر که حقوق آنها نقض شده است ، ایجاد می کند.
سنت نوشتن درخواست های گسترده در سال ۲۰۰۱ توسط فعالان ورشو آغاز شد و اکنون در بیش از ۱۵۰ کشور در سراسر جهان در حدود روز جهانی حقوق بشر ، ۱۰ دسامبر برگزار می شود.