میزان مرگ و میر ناشی از سرطان پستان در لهستان افزایش یافته است

اکتبرماه آگاهی از سرطان پستان است. به طور متوسط از هر ۸ زن، یک زن در طول عمر خود به سرطان پستان مبتلا می‌شود. کارشناسان می گویند ، لهستان تنها کشور در بین کشورهای توسعه یافته می باشد که میزان مرگ و میر ناشی از سرطان پستان در آن در حال افزایش است. 
در ۳۰ درصد از زنان مبتلا به سرطان پستان این بیماری به مرحله پیشرفته می رسد و در ۵ تا ۱۰ درصد از بیماران تشخیص زمانی اتفاق می افتد که بیماری در بدن پخش شده است .
دکتر اگنیشکا یاگیوو-گروشفلد از کلینیک جراحی سرطان پستان و جراحی ترمیمی در مرکز انکولوژی در ورشو ، اظهار داشت: "زنانی که در مرحله اولیه بیماری ، با تومور زیر یک سانتی متر قطر مراجعه می کنند. بیشترین شانس برای درمان مؤثر را دارند. "

وی افزود: با این حال ، هنوز هم بیمارانی حتی در شهرهای بزرگ مانند ورشو وجود دارند که نمی خواهند خود را معاینه کنند و وقتی تومور در مرحله پیشرفته است به پزشک مراجعه می کنند. در مواردی ، بیماران مدت ها از مشکل خود آگاهی داشته اند ، اما مراجعه به پزشک و انجام آزمایشات را به مدت سه ، چهار یا حتی پنج سال به تعویق انداخته اند. "

آگاتا پولینسکا از بنیاد انکولوژیکی Alivia می گوید: لهستان تنها کشور در بین کشورهای توسعه یافته است ، که میزان مرگ و میر ناشی از سرطان سینه برای چندین سال در حال افزایش است. در سال ۲۰۱۶ این نوع سرطان در ۱۹ هزار زن لهستانی مشاهده شد. وی افزود: در سایر کشورهای توسعه یافته نیز شیوع سرطان سینه در حال رشد است اما میزان مرگ و میر در حال کاهش است.
بسیاری از زنان لهستانی برای تشخیص سرطان پستان در مراحل اولیه رشد تحت معاینات پیشگیرانه قرار نمی گیرند.

نظرسنجی ژوئیه سال ۲۰۱۹ توسط موسسه تحقیقات و تفکرات ARC Market انجام شد ، نشان داد كه تقریبا نیمی از زنان در لهستان خودآزمایی های منظم خود را انجام نمی دهند.
   


اگر از بابت احتمال خطر ابتلا به این بیماری نگران هستید، رعایت نکات زیر می‌تواند در پیشگیری یا کاهش خطر ابتلا به این بیماری مؤثر باشد

چه راه هایی برای کاهش خطر ابتلا به سرطان پستان وجود دارد؟

پژوهش‎های مختلف نشان می دهد که تغییر در سبک زندگی افراد بروز این بیماری را حتی در افراد مستعد ابتلا به آن، به میزان چشمگیری کاهش می‌دهد

نکات زیر مواردی هستند که «مایو کلینیک» پیشنهاد می‌کند:

  • محدود کردن مصرف مشروبات الکلی
  • خودداری از مصرف سیگار (دخانیات)
  • کنترل وزن در حد سالم
  • افزایش فعالیت فیزیکی
  • شیردهی به نوزاد (در زنان)
  • کاستن و محدود کردن هورمون درمانی (در زنان)
  • خودداری از قرار گرفتن در معرض پرتوها و آلودگی زیست‌محیطی
آیا تغذیه سالم می‌تواند از ابتلا به سرطان پستان پیشگیری کند؟

مطالعات نشان داده است که خوردن غذای سالم نه تنها خطر برخی از سرطان ها را کاهش می دهد، بلکه برای پیشگیری از دیابت، بیماری‌های قلبی، و سکته مغزی نیز مفید است.

رژیم غذایی مدیترانه ای که شامل روغن زیتون فرابکر، آجیل، حبوبات، میوه، سبزیجات، غلات سبوس‌دار، و ماهی است در کاهش خطر ابتلا به این بیماری موثر است. همچنین رعایت وزن سالم نیز از دیگر عوامل کلیدی پیشگیری از سرطان پستان به شمار می‌رود.