تنها زن تاریخ با دو نشان نوبل

ماری کوری اولین زنی بود که در رشته فیزیک جایزه نوبل گرفت و بعدها موفق به دریافت این جایزه در رشته شیمی شد. او اولین کسی بود که دو بار جایزه نوبل را از آن خود کرد. وی در ۷ نوامبر ۱۸۶۷ در ورشو پایتخت لهستان متولد شد. زودتر از معمول دبیرستان را به پایان رساند اما چون زنان در لهستان اجازه تحصیل دانشگاهی نداشتند مربی کودکان شد تا به وضع نارسای مالی خانواده کمک و هزینه تحصیل در فرانسه را پس‌انداز کند. 

۲۴ ساله بود که به دانشگاه سوربن در پاریس رفت و در رشته فیزیک دکترا گرفت. در ۱۸۹۳ لیسانس خود را در رشته فیزیک دریافت کرد و تنها یک سال بعد در رشته ریاضیات نیز موفق به اخذ لیسانس گردید. ۲۷ ساله بود که با پيِر کوری ازدواج کرد و نام خانوادگی او را پذیرفت.
 ماری کوری نخستین زنی است که برنده جایزه نوبل شد. او همچنین اولین دانشمند و تنها زنی است که دو بار جایزهٔ علمی نوبل دریافت کرده‌است و تنها فردی است که دو جایزه نوبل را در دو رشته مختلف کسب کرده‌است. او ابتدا این جایزه را در رشتهٔ فیزیک در ۱۹۰۳ و سپس در رشته شیمی در ۱۹۱۱ دریافت کرد.
در جریان کار با رادیوم دست‌های وی و همسرش می‌سوخت. این سوختگی ایده‌ای را به ذهنشان آورد که پوست بیماران را از طریق رادیوم درمان کنند و در نهایت ایده معالجه برخی از انواع سرطان را مطرح کردند.
۳۹ ساله بود که همسرش را از دست داد و جانشین او به عنوان نخستین استاد زن در رشته فیزیک در سوربن شد.
۴۴ ساله بود که به خاطر تولید رادیوم ناب برای دومین بار جایزه نوبل گرفت و در این مقام تا کنون بی‌همتا مانده است.
او در مصاحبه‌ای گفته بود که از تمام دنیا دلش فقط یک گرم رادیوم می‌خواهد که حدود ۵۰۰ هزار فرانک است و او قادر به خرید آن نیست. در همان زمان رئیس جمهور وقت آمریکا دعوتنامه‌ای برای او فرستاد تا با دستان خود یک گرم رادیوم را به او پیشکش کند.
پس از سفر آمریکا بینایی چشمان او کم شد ولی همچنان کار می‌کرد و به فعالیت‌های خیریه و کمک به هزینه تحصیل دانشجویان می‌پرداخت.
موفقیت‌های وی شامل نظریه رادیواکتیویته (اصطلاحی که خودش ابداع و باب کرد)، روش‌هایی برای جداسازی ایزوتوپ و کشف دو عنصر، پولونیم و رادیوم است. به تاسی از کارهای وی اولین مطالعات پرتوزایی روی از بین بردن تومورها از طریق ایزوتوپ‌های رادیواکتیو صورت گرفت. وی دو مرکز کوری یکی در پاریس و دیگری در ورشو راه‌اندازی کرد که امروز از مراکز بزرگ پزشکی هستند ولی همچنین در جنگ جهانی اول اولین مرکز درمانی نظامی رادیو پزشکی را ایجاد کرد.
وی اگرچه شهروند فرانسه بود ولی از امضای ماریا اسکلودوسکا کوری استفاده می‌کرد. و هیچگاه هویت ملی خویش را فراموش نکرد. وی به دخترانش زبان لهستانییاد داد و آن‌ها را برای بازدید به لهستان می‌برد. همچنین اولین عنصری که کشف کرد را به افتخار لهستان، پولونیوم نامید.
کوری در ۱۹۳۴ به خاطر کم‌خونی آپلاستیک ( نوعی از سرطان خون ) که ناشی از پرتوزایی پرتو ایکس بود در سن ۶۶ سالگی درگذشت. 

لطفا ما را در تلگرام به دوستان خود معرفی کنید