حزب حاکم لهستان اکثریت نمایندگان در مجلس سنا را از دست داد

حزب حاکم قانون و عدالت لهستان علی رغم پیروزی در انتخابات مجلس عوام ، اکثریت خود را در مجلس سنا ، از دست داد. تحلیلگران می گویند که این امر ممکن است مانعی برای پیشبرد اهداف محافظه کارانه این حزب شود. 
یاروسواف کاچینسکی رهبر حزب قانون و عدالت می گوید:"سنا نمی تواند لوایح را مسدود کند، فقط می تواند روند قانونی را به تأخیر بیندازد. ما این را در نظر خواهیم گرفت. با این وجود ، ما مایل هستیم سنا را به مکانی تبدیل کنیم که جنگی که زندگی سیاسی لهستان را ویران می کند ، در آن بررسی شود ، "


سنا مدتهاست که به عنوان بخش مهمی از قوه مقننه نادیده گرفته می شود. در روز دوشنبه ، هنگامی که مخالفان کنترل ۵۱ کرسی در مقایسه با ۴۹ برای PiS را به دست آوردند ، لهستانی ها تلاش کردند تا بفهمند که سنا چه کاری می تواند انجام دهد.
سنا از قدرت کمتری نسبت به مجلس عوام برخوردار است. در واقع سنا میتواند موجب تاخیر و اصلاح در روند قانونگذاری شود، اما مجلس عوام می تواند با اکثریت مطلق بر چنین حرکاتی غلبه کند. با این حال ، سنا در نامزدی بسیاری از مقامات کلیدی نیز حرفی برای گفتن دارد که این امر می تواند تلاش های PiS  ( حزب قانون و عدالت ) برای قرار دادن افراد مورد نظر خود در تمامی  نهادهای دولتی را تحت تاثیر قرار دهد.