بازار فروش خودرو در ایران از نگاه مجله ماشین لهستانی

شاید بازار تولید و فروش خودرو در ایران برای ما ایرانیان شناخته شده و مورد انتقاد باشد ولی این موضوع برای خارجی هایی که سالهاست با مدل هایی که همچنان در ایران تولید می شوند خداحافظی کرده اند اعجاب آور است.
امروز و در این مطلب می خواهیم بازار تولید و فروش خودرو در ایران را از دیدگاه یکی از وبلاگ های معتبر خودرو در لهستان مورد بررسی قرار دهیم. اگر شما هم دوست دارید تا از دیدگاه لهستانی ها به بازار تولید خودرو در ایران آگاه شوید به شما توصیه می کنیم که این مطلب را که ترجمه مقاله این وبلاگ راجع به بازار خودرو در ایران است را تا انتها بخوانید. 
کجا اتومبیل های جدید بیشتری فروخته می شوند - در ایران یا لهستان؟ رانندگان ایرانی کدام مدل را خریداری می کنند؟ آنها با چه مشکلاتی روبرو هستند؟


بازار خودرو در ایران یکی از عجیب ترین ها از نظر لهستانی ها است. بیشتر مارک های شناخته شده از اروپا یا آسیا به سادگی در دسترس نیستند ، این امر عمدتا به دلیل تحریم های شدید اقتصادی اعمال شده بر این کشور است. مدلهای داخلی که معمولاً مبتنی بر سازه های قدیمی غربی است ، در لیست پرفروش ها از تبریز تا چابهار سلطنت می کنند.

فروش خودرو در ایران: در سال ۲۰۱۹ ، تولید ۷۴۰۷۷۹ خودرو جدید در آنجا ثبت شده است.

این رقم به میزان ۳۳.۴ درصد کمتر از سال ۲۰۱۸ است. برای مقایسه ، سال ۲۰۱۹ در لهستان سال شکستن رکورد در خرید خودرو های نو بود - در آن زمان لهستانی ها ۶۰۹۵۵۵ خودرو جدید خریداری کرده اند. بنابراین می توان نتیجه گرفت که بازار ایران بسیار بزرگتر از بازار لهستان است ، اما به خاطر داشته باشید که ما در مورد یک کشور ۸۱ میلیون نفری صحبت می کنیم. ایران تقریباً همان جمعیت آلمان را دارد. در سال ۲۰۱۹ در آلمان ، ۳۶۰۷۲۵۸  اتومبیل جدید  فروخته شد.
از طرف دیگر ، ترکیه یک بازار با اندازه مشابه به ایران است. جالب اینجاست که فقط ۴۷۹۰۰۰ دستگاه در آنجا فروخته شده است. البته لازم به یادآوری است که ایرانیان به دلیل تحریم های اقتصادی ذکر شده در بالا ، "به دلیل محروم بودن از اتومبیل های جدید" محکوم به مرگ هستند. واردات خودروهای دست دوم به ایران تقریباً وجود ندارد و مشمول مقررات و هزینه‌های بسیار دقیق است. برای پی بردن و اثبات این مورد می توانیم به عنوان مثال به ماجرای راننده کامیونی که در لهستان دچار مشکل شد اشاره کنیم. یکی از مشکلاتی که رانندگان لهستانی نمی توانند در این مورد درک کنند موضوع مشکلات بوجود آمده بر سر وارد کردن کامیون اهدایی از کمک های مردمی مردم لهستان به ایران از طریق این راننده بود. 

اما او باید چیزی سوار شود. همانطور که کارولینا یاکوبیاک ، که به مسائل ایران می پردازد ، به من گفت که ماشین برای ایرانی ها دارای یک نقش دموکراتیک است. خرید محصولات خودروسازان بومی ممکن است یک انتخاب یا اجبار باشد ، اما اغلب این موضوع به سادگی یک امر ضروری است. توسعه حمل و نقل عمومی فقط در سالهای اخیر قابل مشاهده است. هنوز ماشین شخصی اصلی ترین راه برای کار یا حفظ درآمد بسیاری از خانواده ها در ایران است که این امر برای ایرانیان بسیار مهم است.


اتومبیل های جدید در به صورت سیستم آرژانتینی ارائه می شوند.

این روش در دهه ۹۰ در لهستان رواج داشت اما از سال ۲۰۰۴ غیرقانونی شده است. در این روش ابتدا خریدار می بایست شروع به پرداخت اقساط کند و سپس در قرعه کشی نسخه موجود شرکت کند. اگر او بدشانس نباشد ، ماه ها منتظر ماشین رویایی خود می ماند و فقط در صورت پرداخت مبلغ کامل ، آن را دریافت خواهد کرد.

پرفروش ترین مدل در سال ۲۰۱۹ در ایران سایپا، پراید بود.

سایپا شرکتی از تهران است که موجودیت آن به دهه ۱۹۶۰ باز می گردد. در ابتدا با مونتاژ مدل هایی از سیتروئن سروکار داشت ، در حال حاضر عمدتا و از سالها قبل مدلهایی را بر اساس فناوری کیا تولید می کند.

پراید "پرفروش ابدی" او است. این خودرو رهبر لیست فروش ایران برای شانزدهمین سال متوالی است. شما می توانید آن را در مدل های هاچ بک ، واگن استیشن ، سدان یا وانت خریداری کنید. این محصول  تولیدی است بر اساس لایسنس کیا با همین نام ، که به نوبه خود به عنوان نسخه دیگری از فورد فستیوا ایجاد شد. بنابراین ما در مورد ساخت و ساز خودرویی از دهه ۱۹۸۰ صحبت می کنیم.




البته به یاد داشته باشید که ما همچنین از یک سطح ناچیز امنیتی صحبت می کنیم. بر اساس اعلام روزنامه انگلیسی زبان دیلی فاینشنال تریبون چاپ تهران ۳۴ درصد از کسانی که طی ۱۱ سال گذشته در جاده های ایران جان خود را از دست داده اند در حال رانندگی با پراید سایپامی بودنده اند. بنابراین ۷۰۰۵۶ نفر با این مدل از سایپا آخرین سواری زندگی خود را امتحان کرده اند. این رقم یعنی مثلاً تمام شهروندان لوبین در لهستان کشته شده اند. البته شما می توانید از سایپا دفاع کرده و نتیجه محبوبیت عظیم این ماشین را در جاده توضیح دهید. اما فقط به بدنه آن نگاه کنید تا بفهمید که این فقط یک چرخ دستی بر  روی چهار چرخ است.



مدل سایپا تیبا نیز محبوب است.

کمی بزرگتر و مدرن تر است. این اتومبیل ترکیبی از عناصر Kia Pride و همچنین Kia Rio و Geely CK است. در سال ۲۰۱۸ ، این خودرو تقریباً در جدول فروش از سایپا پراید پیشی گرفت ، اما یک سال بعد ، افت قابل توجهی در میزان تقاضا (تقریباً ۱۱ درصد) را نشان داد. در همین حال ، نتایج پراید پایدار بوده و تنها ۱.۸ درصد کاهش یافته است. این پایداری عمدتا به دلیل تفاوت قیمت این مدل است. ایرانیان این اتومبیل را دوست ندارند ، بلکه به دلیل ارزان بودن آن را خریداری می کنند.


رانندگان در ایران بیشتر مایل به انتخاب پژو تولید شده توسط کنسرسیوم ایران خودرو هستند. ترجیحاً پژو مدل ۲۰۶ ، اما درست در پشت آن مدل  ۴۰۵ و پارس قرار دارند، که اخیراً به تولید در جمهوری آذربایجان بازگشته اند و با لیفتینگ هایی بطور مداوم در حال تولید هستند.



ایران خودرو سمند نیز در ایران محبوب است. این خودرو نیز براساس تکنولوژی پژو ۴۰۵ ساخته شده است. واقعیت جالب این است که: حداقل یک نسخه از این مدل در ورشو وجود دارد. من هنوز هم در جستجوی او برای شکار هستم.


زامیاد Z24 دوباره در لیست پرفروش ها ظاهر می شود.

این موضوع ممکن است برای افرادی که لیست پرفروش های قزاقستان را دنبال می کنند جذاب باشد و باعث کنجکاوی آنها شود. ما درباره UAZ Buchanka صحبت می کنیم. مانند UAZ ، این وانت یک طراحی "بالغ" است. بوخانکا ۵۵ سال سن دارد و زامیاد ۵۰ ساله است. فروش Z24 - علیرغم روند بازار - در سال ۲۰۱۹ بیش از ۱۴ درصد افزایش یافت.

در ابتدا ، این مدل با نام Nissan Junior شناخته می شد. این محصول از سال ۱۹۷۰ در ژاپن و ایران تولید شده است. تولید در میهن نیسان اما در سال ۱۹۸۲ به پایان رسید و این کارخانه در تهران امروز به فعالیت خود ادامه می دهد. تولید این وانت از سال ۲۰۰۳ تحت این برند قرار گرفته است.


یک موتور  با ۱۰۰ یا ۹۰ اسب بخار در زیر کاپوت کار می کند.

وجه تفاوت این نوع وانت بار منبع تغذیه آن است. به طور پیش فرض ، زامیاد با بنزین کار می کند ، اما می تواند در کارخانه برای کار با CNG نیز تنظیم شود. سازنده اطلاعات بیشتری در مورد این محصول و عملکرد آن ارايه نمی دهد. گویا چندان ارزشی ندارد. یک واقعیت جالب اطلاعات مربوط به پیروی از استاندارد یورو ۴ است!!!


این خودرو ۴.۸ متر اندازه ، دارای پنج دنده و مجهز به ترمز ABS است. اثری از کیسه های هوا در آن نیست. ظرفیت 
بارگذاری زامیاد روی کاغذ تقریباً دو تن است (و شگفت انگیز). آیا تولید کننده می تواند آن را در شرایط آزمایشگاهی اثبات کند؟ من مطمئن هستم که بسیاری از کارآفرینان و کشاورزان ایرانی این موضوع را به طور کامل بررسی کرده اند.

در سال ۲۰۱۹ تولید کنندگان چینی بیشترین بازندگان بازار خودروی ایران بودند.

بر اساس آنچه کارولینا یاکوبیاک به من گفت ، تصمیم ترامپ مبنی بر خاتمه توافق هسته ای و تهدید مجازات های میلیون دلاری برای ایرانیان به معنای پایان سالها همکاری با شرکت های فرانسوی است. قرار بود بزرگترین شریک تجاری ایران ، چین ، جایگزینی طبیعی ارائه دهد ، اما سال گذشته نگرانی ها از تشدید تحریم های آمریکا و دیگر کشور های اروپایی علیه ایران باعث شد که چینی ها نیز در صادرات کالاهای خود به بازار ایران احتیاط را پیشه کنند.

فقط چند سال پیش گفته شد که گاری های چینی می توانند بازار ایران را قرق کنند. آنها نسبتاً ارزان قیمت بودند و بر خلاف پیشینه سایپا پراید بنظر دارای ساختهای مدرن از نظر ظاهری بودند. در سال ۲۰۱۸ ،  سهم مارک های چینی از بازار خودرو ایران ۱۷.۲ درصد بود. اما سهم چینی ها در بازار ایران در سال ۲۰۱۹ به ۷.۷ درصد کاهش یافت. دونگ فنگ با افت ۷۰.۵ درصدی ، بریلیانس با افت ۹۲.۳ درصدی و چری با افت ۹۹.۷ درصدی بیشترین سقوط را در بازار خودرو ایران داشته اند.


زندگی رانندگان ایرانی گل و بلبل نیست.

ترافیک دیوانه وار در خیابان ها و مرگ و میر ناشی از تصادفات بزرگ یک چیز است. قیمت بالای خودرو نسبت به درآمد چیز دیگر، انتخاب های زیادی برای خودروهای مدرن وجود ندارد و همچنین مشکلات موجود در تهیه قطعات یدکی خودروها. به گفته یاکوبیاک، دولت ایران از این آخرین مشکل آگاه است و اخیراً تصمیم گرفته است که یک برنامه دولتی را تنظیم کند که هدف از آن حمایت از تولید کنندگان کوچک جایگزین است - به گونه ای که قرار است قطعات یدکی به جای واردات تولید می شوند.

اما حتی اگر یک انبار پر از قطعات یدکی در هر گوشه از خیابان های ایران باشد، وضعیت رانندگان و صنعت خوب نخواهد بود و هیچ آینده ای برای پیشرفت سریع آن وجود ندارد. آمار فروش جدید اتومبیل برای سال جاری احتمالاً بدتر  هم می شود - سال ۲۰۲۰ نه تنها مشکلات اقتصادی ایران بلکه ویروس کرونا را به همراه آورده است.

نویسنده: میکوای آدامچوک
ترجمه، نگارش و تولید مطلب: وبلاگ لهستان