مرگ کارول تندرا یکی از نجات یافتگان از اردوگاه آشویتس

کارول تندرا ( karol Tendera ) یکی از نجات یافتگان از اردوگاه مرگ نازی ها در لهستان موسوم به آوشویتس (Auschwitz) دیروز در سن ۹۸ سالگی از دنیا رفت. او در طول جنگ جهانی دوم  پس از دستگیری توسط گشتاپو به این اردوگاه فرستاده شد. در طول سالهای حضور در اردوگاه از وی به عنوان نمونه انسانی آزمایشگاهی برای انجام آزمایشات پزشکی و بیولوژیکی استفاده شد. پس از جنگ ، تندرا با مرکز گفتگو و دعا در محل اردوگاه مرگ آشویتس در اوشویه چیم ، در جنوب لهستان و همچنین بنیاد یادبود آشویتس-بیرکنا همکاری داشت.

تندرا به دلیل تلاش های خود برای مقابله با تحریف نادرست تاریخی در مورد اردوگاه های مرگ آلمان نازی در لهستان اشغالی شناخته شده بود. او در سال ۲۰۱۳ به دلیل استفاده از عنوان ( کمپهای مرگ لهستانی ) از شبکه تلوزیونی عمومی آلمان ZDF به دادگاه شکایت کرد. هر دو این کمپ ها توسط ارتش نازی اداره می شد. 

پرزیدنت آندری دودا به مناسب درگذشت او در توییتر خود نوشت:
"آقای کارول تندرا درگذشت. او زندانی اردوگاه آشویتس آلمان بود. شماره او در اردوگاه 100430 بود. وی تا آخرین لحظات زندگیش ، با قاطعیت برای حقیقت تاریخی جنگید و مبارزات وی پیروز شد. یک زندانی زمان جنگ ، یک قهرمان زمان ما. خداوند او را بیامرزد "


در سالهای اخیر استفاده از اصطلاحات نادرست از نظر تاریخی توسط برخی رسانه های بین المللی اعتراضات  بی شماری از سوی لهستان را برانگیخته است و باعث شده است که برخی از خبرگزاری ها دستورالعملهای سبک  خبری  خود را تغییر دهند و از اصطلاحات نادرستی همچون اردوگاه های مرگ "لهستانی" استفاده نکنند.