بیش از صد هزار نفر از معترضان در خیابان های ورشو


اعتراضات گسترده بر علیه حکم صادر شده از سوی  دادگاه قانون اساسی لهستان مبنی بر ممنوعیت سقط جنین، همچنان در سراسر لهستان جریان دارد. روز جمعه و با گذشت بیش از یک هفته از اعلام رای دادگاه، معترضان بار دیگر در اعتراض به  این حکم به خیابان ها آمدند. 

تنها در پایتخت بیش از صد هزار نفر در این اعتراض خیابانی شرکت کردند. به گفته رسانه ها این میزان از مشارکت مردم در یک اعتراض خیابانی پس از فروپاشی سیستم کومونیستی در لهستان بی سابقه بوده است. گزارش ها از ووج ، شهری دانشجویی صنعتی در نزدیکی ورشو از صفوف معترضان در خیابان ها تا چندین کیلومتر خبر می دهند. همچنین دیگر شهر های لهستان از جمله: کراکوف، پوزنان، ورتسواف، کاتوویتسه، اشچچین، گدانسک و... نیز شاهد تظاهرات چند ده هزار نفری بوده اند. 

سنتروم شهر ورشو


اعتراضات تنها به درون مرزهای لهستان ختم نشده است. در هفته‌ای که این حکم اعلام شد، مدافعان حقوق زنان و اعضای سایر گروه‌های حقوق بشری نیز هم ‌صدا با معترضان لهستانی در اسلو، لندن، شیکاگو، گلاسگو، بروکسل و شهرهای دیگر اروپایی راهپیمایی کردند. برخی از این راهپیمایی‌ها در برابر سفارتخانه‌ های لهستان و برخی دیگر در مراکز شهرها برگزار شد.

در ورشو جنبشی موسوم به استرایک کوبییت، برنامه ریزی و سازماندهی اعتراضات را بر عهده دارد. 

لوگوی جنبش استرایک کوبییت بر روی ساختمان کاخ علم و فرهنگ


دیروز جمعه، شهرداری ورشو به نشانه همبستگی و حمایت از معترضان لوگوی جنبش استراک کوبیت را بر روی ساختمان کاخ علم و فرهنگ در مرکز شهر ورشو به نمایش در آورد. همچنین تابلو های دیجیتالی تراموا ها و ایستگاه های اتوبوس و تراموا با نمایش لوگو این جنبش و جمله "ما با شما هستیم " حمایت خود را از معترضان به نمایش گذاشتند. شهرداری ورشو در بیلبورد های دیجیتالی اطلاعات که در اتوبان ها قرار دارد نیز به نمایش این جمله پرداخت. 

ترجمه: ما با شما هستیم

 
ترجمه: خانم ها، ما با شما هستیم

تهیه خبر و نگارش:  وبلاگ لهستان