رکورد تاریخی لهستان در تعداد اتباع خارجی مقیم این کشور

براساس آمار و ارقامی که به تازگی توسط دفتر امور اتباع خارجی (UdSC) در لهستان منتشر شده است، تعداد خارجی های مقیم لهستان در اوایل سال ۲۰۲۰ به ۴۲۳ هزار نفر رسیده است.این رقم در تاریخ لهستان یک رکورد تازه محسوب می شود. 

در میان ۴۲۳ هزار خارجی که دارای مجوز اقامت معتبر هستند ، بیش از نیمی از آنها از کشور همسایه اوکراین (۲۱۴۷۰۰ نفر) می آیند ، اوکراینی ها با اختلاف بسیار زیاد بزرگترین جامعه آماری خارجی های مقیم لهستان هستند.


موج عظیم مهاجرت از اوکراین ، در واقع ، لهستان را به بزرگترین ارائه دهنده اولین کارت اقامت در اتحادیه اروپا تبدیل کرده است - واقعیتی که در تقابل شدید با لفاظی های ضد مهاجرتی دولت فعلی است.

براساس داده های UdSC ، سایر اقلیت های مهاجر قابل توجه در لهستان شامل شهروندان بلاروس (۲۵۶۰۰) ، آلمان (۲۱۳۰۰) ، روسیه (۱۲۵۰۰)، ویتنام (۱۲۱۰۰) و هند (۹۹۰۰) می باشند. پس از این کشور ها می توان از ایتالیایی ها  (۸۵۰۰) چینی ها (۸۵۰۰) ، بریتانیایی ها (۶۳۰۰) و شهروندان اسپانیا (۵۹۰۰) نام برد.

بیش از ۲۴۰ هزار نفر از اتباع بیگانه با مجوز اقامت موقت در لهستان اقامت دارند و این در حالیست که نزدیک به ۸۰ هزار خارجی نیز با اقامت های دائم در لهستان زندگی می کنند.

بیشترین افزایش در تعداد اتباع خارجه در سال گذشته مربوط به ملیت های بلاروس، گرجستان، هند و مولداوی بوده است.

تعداد اتباع بیگانه در ابتدای سال ۲۰۲۰ در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته بیش از ۵۰ هزار نفر افزایش یافته است. بیشترین میزان افزایش از طریق اوکراین ( ۳۵۷۰۰ نفر در یک سال) ، بلاروسی ها (۵۵۰۰ نفر در یک سال) ، گرجی ها (۲۷۰۰ نفر در یک سال) ، هندی ها و مولداوی ها (هر یک ۱۰۰ نفر در یک سال) می باشد.

اگرچه تعداد خارجی های ساکن در لهستان طی یک دهه گذشته پنج برابر شده است ، اما هنوز هم خارجی ها اقلیت کمی،  تقریباً ۱.۱ درصد از کل جمعیت لهستان را تشکیل می دهند.

تهیه خبر و تولید محتوا: وبلاگ لهستان