اسکوتر های لایم. مثبت یا منفی ؟!

این روزها وقتی در خیابان ها و معابر قدم میزنید متوجه حظور اسکوتر های برقی می شوید که در پیاده رو ها رها شده اند تا به شهروندان اجازه یک تجربه متفاوت و لذت بخش را بدهند. پروژه اسکوتر های برقی کرایه ای حاصل کار استارت آپ لایم، به شما این اجازه را می دهد تا با عضویت در این سیستم و پرداخت هزینه از اسکوتر های برقی در سطح شهر استفاده کنید. هرچند تجربه خوشایند سواری این وسایل نقلیه بسیار دلپذیر است اما این طرح با مخالفتهایی نیز رو برو می باشد که در ادامه به برخی از آنها اشاره می کنیم.


هزینه گران!

برای استفاده از این سرویس در ابتدا لازم است شما اپلیکیشن شرکت لایم را بر روی تلفن همراهتان نصب کنید. در هنگام نصب این اپلیکیشن، شما می بایست اطلاعات کارت بانکی خود را برای پرداخت ها وارد نمایید. یکی از مواردی منفی که مشتریان این شرکت به آن اشاره می کنند قیمت نه چندان پایین این سرویس است. 


در ابتدای کرایه یک اسکوتر(هر بار) این اپلیکیشن شما را 2 زلوتی چارج میکنید. و در ادامه هزینه استفاده از اسکوتر برای هر دقیقه 50 گروشه می باشد که از حساب بانکی شما کسر می شود. این یعنی در اضای هر دو دقیقه شما یک زلوتی پرداخت می کنید. اگر شما تنها 10 دقیقه از یک اسکوتر استفاده کنید در انتها، این شرکت شما را 7 زلوتی چارج می کند. شاید پرداخت این مبلغ تنها برای تفریح و تجربه یک کار جدید زیاد نباشد ولی اگر قصد داشته باشید که از این وسیله به عنوان یک وسیله حمل و نقل به خصوص در مسافتهای طولانی تر استفاده کنید متوجه خواهید شد که این سرویس اصلا ارزان نیست و حتی از خدمات شرکتهایی نظیر تاکسیفای و اوبر (تاکسی های اینترنتی) نیز گرانتر است .
ولی این تمام ماجرا نیست. محدوده استفاده از این اسکوتر ها تا 30 کیلومتر می باشد و در صورتی که شما اسکوتر را پس از طی چنین مسافتی در نقطه ای رها کنید و در واقع استفاده خود را در آن محل متوقف کنید این اپلیکیشن متواند حتی تا 150 زلوتی شما را چارج کند. این هزینه جهت جمع آوری شارژ و بازگرداندن اسکوتر به مرکز شهر است. 

قانون!

یکی از نکات مهمی که منتقدان مطرح می کنند عدم وجود قانونی برای عبور و مرور این گونه وسایل در سطح شهر است. در واقع در هیچ کجای قانون در لهستان محلی برای عبور و مرور این گونه وسایل مشخص نشده است و اینچنین است که مشتراکان این سرویس دقیقا نمی دانند که کجا می توانند و کجا نمی توانند با این وسایل تردد کنند. 


این مشکل آنجایی نمایانتر می شود که گاهی افراد از این وسیله در خیابان ها و بزرگراه ها و محل عبور خودروها استفاده می کنند.

ایمنی!

در توضیح عدم ایمنی برای مصرف کنندگان این سرویس همین بس که سازمان اورژانس نسبت به افزایش چشمگیر شمار کاربران زخمی این وسایل ابراز نگرانی کرده است. چرخهای کوچک، نداشتن محافظ و کلاه ایمنی و سرعت بالای این وسیله در صورت افتادن باعث شکستن دست، پا و سر میشود.



رها کردن غیر مسئولانه این گونه وسایل در معابر

متاسفانه در بسیاری از موارد دیده شده است که افراد پس از استفاده از اسکوتر ها بدون توجه به محل و شرایط، آن ها را در مکان های نا مناسب و یا در معابر به صورت غیر مسئولانه ای رها میکنند که این موضوع علاوه بر تاثیر منفی بر زیبایی شهر و معابر شهری مشکلات بسیار زیادی را برای عابران پیاده به خصوص افراد دارای ناتوانایی های جسمی، معلولین ، نابینایان و سالمندان ایجاد می کند.