پنج شنبه چاق در لهستان روزی برای دونات

در کوچه و خیابان، محل کار، فروشگاه ها، سوپرمارکت ها ، کافه ها، دانشگاه ها، ادارات، مهمانی ها و خلاصه هر جایی که امروز بروید نکته ای نظر شما رو به خود جلب خواهد کرد. یک نکته شیرین و آن چیزی نیست جز دونات یا به زبان لهستانی Pączki. 
لهستانی ها هر سال در این روز که به پنجشنبه چاق معروف است دونات می خورند و البته هدیه می دهند. در ادامه راجع به این سنت بیشتر خواهیم گفت. 
پنجشنبه چاق، یک جشن سنتی مسیحیان کاتولیک است که در آن مناسبت، آخرین پنجشنبه قبل از چله ی روزه را با صرف خوراکی‌های زیاد و همراه با جشن و کارناوال برگزار می‌کنند.از آنجا که چله روزه زمانی برای روزه‌داری است و کاتولیک ها در زمان روزه شیرینی جات نمیخورند فرصت بعدی برای خوردن شیرینی جات جشن عید پاک خواهد بود. به طور سنتی مردم این روز را به غذا خوردن با دوستان و بستگان در خانه‌های خود یا کافه‌ها اختصاص می‌دهند و معمولاً در طول روز مقادیر زیادی از شیرینی و کیک و دیگر وعده‌های غذایی خورده می‌شود. 


پونچکی Pączki

در میان تمام غذاها برای صرف در این روز، می‌توان از نوعی دونات بنام پونچکی (pączki) در لهستان، یا دونات برلینر پرشده بامارمالاد گل رز و نوعی شیرینی به نام فاورکی یا بال فرشته، و شیرینی دیگری به نام خمیر انگشتان فرانسوی که با مقدار زیادی پودر شکر سرو می‌شود نام برد.

 (بال فرشتگان) فاورکی Faworki