پیروزی آندژی دودا در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری

با پایان رای گیری و پس از پایان شمارش آرا آندژی دودا از حزب راست گرای قانون و عدالت توانست با کسب اکثریت آرا  برای دومین بار متوالی و برای پنج سال دیگر به عنوان رییس جمهور لهستان انتخاب شود. 
کمیسون انتخابات دولت لهستان روز دوشنبه ۱۳ جولای اعلام کرد که آندژی دودا، رئيس جمهوری کنونی این کشور با کسب ۵۱.۲۱ درصد آرا توانسته رقیب خود رافاو تشاسکوفسکی که ۴۸.۷۹ درصد آرا را به دست آورده را شکست دهد. 
میزان مشارکت لهستانی ها در این انتخابات ۶۷.۹ درصد بوده است که عددی قابل توجه برای لهستان و همچنین بالاترین میزان مشارک در انتخابات در بین کشور های اتحادیه اروپا می باشد.


دور دوم انتخابات ریاست جمهوری لهستان روز یکشنبه بین دو کاندیدا از قطب های مخالف جامعه سیاسی لهستان برگزار شد. آنرژی دودا از حزب راست گرای قانون و عدالت موسوم به PIS و رافاو تشاسکوفسکی از حزب بستر مدنی موسوم به PO، دو کاندیدای راه یافته به این مرحله از انتخابات بودند. 
آقای دودا که سیاستمداری محافظه‌کار است، روابط نزدیکی با دونالد ترامپ، رئيس جمهوری آمریکا دارد. در نقطه مقابل تشاسکوفسکی که لیبرال‌تر است از لزوم بهبود مناسبات با اتحادیه اروپا سخن می‌گوید.
با توجه با نتایج بسیار نزدیک بین این دو کاندیدا به نظر می رسد جامعه سیاسی لهستان به شدت دو قطبی شده است.  

تهیه و تنظیم خبر: وبلاگ لهستان