گارد مرزبانی لهستان: پیدا شدن چهار جسد در مرز لهستان و بلاروس

گارد مرزبانی لهستان روز یکشنبه از کشف چهار جسد در حوالی مرز این کشور با بلاروس خبر داد. به گفته سخنگوی گارد مرزبانی لهستان قربانیان از کشور های خاورمیانه می باشند. رسانه های دولتی بلاروس در واکنش به این خبر اعلام کردند که جسد یکی از قربانیان از لهستان به سوی بلاروس برده شده و در نزدیکی مرز این دو کشور رها شده است. از سوی دیگر نخست وزیر لهستان، ماتئوش مراویلتسکی اخبار و اقدامات دولت بلاروس را توطعه ای بر علیه لهستان و تحریک آمیز نامید.


گارد مرزبانی لهستان روز یکشنبه در توییتر خود اعلام کرد که اجساد سه نفر را در نزدیکی مرز با بلاروس پیدا کرده است. یکی از اجساد در روستای Dworczysko که در آن وضعیت فوق العاده اعلام شده است، پیدا شده است. این جسد متعلق به یک مرد عراقی است که احتمالاً بر اثر سرمازدگی فوت کرده است.

تنها کمی بعد از این توییت در همان روز، مقامات مرزی بلاروس با صدور بیانیه ای جداگانه ، مردم را از یافته های غم انگیز دیگری مطلع کردند. 

بر اساس این اطلاعیه، مقامات مرزبانی بلاروس جسد زنی که از نظر ظاهری " غیر اسلاوی" توصیف شده است  را در روستای لسنویه پیدا پیدا کرده اند. مقامات بلاروس ادعا کردند که "آثار واضحی از کشیدن جسد از مرز لهستان به بلاروس وجود دارد". در این بیانیه آمده است: "در کنار جسد، سه کودک بین ۷ تا ۱۵ سال و همچنین یک مرد و یک زن مسن بوده اند. آنها گفته اند که پس از عبور از مرز بین لهستان و بلاروس توسط افرادی مسلح دستگیر شده و مجبور شده اند که با پای پیاده از مرز عبور کرده و به بلاروس بازگردند. 

روز یکشنبه آژانس خبری تلگراف بلاروس در بیانیه مطبوعاتی خود که پس از ساعت ۱۰ شب منتشر شد به گفته های همسر زن متوفی به نام حیدر کمان عبدالحسین استناد کرد .

به گفته این مرد همسرش ۳۹ سال سن داشته است. آنها به همراه فرزندان خود از عراق فرار کرده اند تا به دنبال مکانی بهتر برای زندگی باشند. آنها می خواستند از طریق عبور از خاک لهستان به آلمان برسند. از این مرد نقل قول شد که آنها "موفق شدند به نزدیکترین روستای لهستانی برسند". تمام خانواده خسته بودند ، آنها سعی کردند خود را در کنار آتش گرم کنند ، لباس و کفش خود را خشک کنند."


بر اساس گزارش منتشر شده توسط این آژانس خبری- این مرد از یک شهروند لهستانی آب درخواست کرد، اما وی حضور  مهاجران را به مرزبانان گزارش داد. هنگامی که آنها وارد شدند ، مرزبانان لهستانی حتی به آنها اجازه ندادند کفش و لباس خود را بپوشند، آنها شروع کردند با پای برهنه آنها را به سمت مرز بلاروس سوق دهند. "همسر من احساس بدی داشت. او بسیار خسته بود ، بسیار آهسته راه می رفت. و یکی از سربازان لهستانی دستکش هایش را که بر روی آن ها صفحات فلزی بود را  دست کرد و او را به شدت هل داد. او افتاد" 

متاسفانه خبرنگاران و رسانه های لهستانی به دلیل اعلام وضعیت فوق العاده در سراسر مرز لهستان با بلاروس قادر به حضور و تهیه گزارشی مستقل در این زمینه نمی باشند و تنها می توانند به بازنشر اخبار و صحبت های دستگاه تبلیغاتی و پروپاگاندای لوکاشنکو بپردازند. 


تهیه و نگارش خبر: وبلاگ لهستان