راهپیمایی اعتراضی کادر درمان در ورشو

کارکنان بخش های بهداشت و درمان لهستان امروز شنبه در ورشو تجمع اعتراضی برگذار کردند. بنا بر اعلام اتحادیه های کادرهای بهداشتی و درمانی اعتراضات و راهپیمایی امروز شروع اعتراضات بزرگ و سراسری به خاطر خواسته هایی است که وزارت بهداشت لهستان آنهارا غیر واقعی می نامد.

پزشکان، پرستاران و متخصصین امور پیراپزشکی از جمله خواستار دست مزد های بالاتری هستند که به گفته آنها می بایست در سطح درآمد های اروپایی باشد. معترضین همچنین خواهان افزایش بودجه امدادگران و خدمه آمبولانس ها می باشد. از دیگر خواسته های معترضین ایجاد تعادل بین تعداد بیماران و کادر درمانی در کشور می باشد. 



رهبران اتحادیه های بهداشتی و درمانی لهستان قرار بود روز جمعه ( دیروز ) جلسه ای با حضور وزیر بهداشت، آدام نیه جلسکی  و نخست وزیر ماتئوش مراویتسکی برگذار کنند. اما در زمان شروع جلسه وقتی معلوم شد که نخست وزیر در این جلسه حضور نخواهد داشت به نشانه اعتراض این جلسه را ترک کردند. 



اعتراضات به میزان دست مزد کادر درمان در لهستان بارها در این کشور شکل گرفته است. اینک و پس از عبور لهستان از شرایط بهرانی در دوسال گذشته به دلیل همه گیری کرونا، بار دیگر کارکنان کادر درمان لهستان خواستار افزایش دستمزدها شده اند. سیاست های دولت های کنونی و پیشین لهستان در قبال میزان حقوق کارکنان کادر درمان در لهستان همواره افزایش قطره چکانی دستمزدها و وعده و وعید بوده است. 

بر اساس لایحه جدیدی که هم اکنون در پارلمان لهستان در حال بررسی است، دولت قصد دارد تا بودجه و هزینه های مراقبت های بهداشتی در کشور را به هفت درصد از تولید ناخالص داخلی برساند. 

تهیه و نگارش خبر: وبلاگ لهستان