مرگ مادر باردار، مخالفان قانون جدید ضد سقط جنین در لهستان را باز به خیابان ها کشاند

در پی مرگ یک زن ۳۰ ساله با عوارض بارداری، هزاران نفر در سراسر لهستان در اعتراض به قانون سختگیرانه سقط جنین در این کشور به خیابان ها آمدند.

ماجرای زنی ۳۰ ساله که به گفته خانواده‌اش برای سقط جنین مدت‌ ها منتظر مانده بود، آخر هفته گذشته، زمانی که برای اولین بار گزارش شد مخالفان قانون جدید سختگیرانه لهستان در رابطه با ممنوعیت سقط جنین را به خشم آورد.

این زن ۳۰ ساله که تنها با نام ایزابلا معرفی شده است در هفته بیست و دوم بارداری بر اثر شوک عفونی (Septic shock) جان خود را از دست داد. وکلای خانواده این زن می‌گویند که پزشکان با وجود اینکه جنین با فقدان مایع آمنیوتیک روبرو بود حاضر به انجام سقط جنین نشدند. 

امروز هزاران نفر در ورشو و برخی دیگر از شهر های لهستان در اعتراض دوباره به قانون جدید ممنوعیت سقط جنین به خیابان ها آمدند. هرچند معترضان معتقدند که این قانون باعث وقوع چنین رخدادی شده است اما موافقان این قانون معترضان را به سو استفاده از مرگ ایزابلا متهم می کنند. 

بیمارستانی که ایزابلا در آن بستری شده بود روز سه‌شنبه با انتشار بیانیه‌ای تاکید کرد که پزشکان و ماماها هر آنچه در توان داشتند برای نجات او و جنینش انجام داده اند. بنا به اعلام این مرکز درمانی، دادستانان اکنون در حال تحقیق درباره پرونده مرگ ایزابلا هستند. 
ایزابلا، در ماه سپتامبر و در هفته بیست و دوم بارداری خود در شهر جنوبی Pszczyna، زمانی که کیسه آب لو پاره شد، به بیمارستان منتقل شد. به نوشته گزارش ها جنین در آن زمان دچار اختلال رشد بوده است. 

تهیه و نگارش خبر: وبلاگ لهستان